گل و گیاه آپارتمانی

مرجع آشنای با گل وگیاه آپارتمانی

گل و گیاه آپارتمانی

مرجع آشنای با گل وگیاه آپارتمانی

بهترین مرجع آشنایی با گل و گیاه آپارتمانی و آموزش روش نگهداری و تکثیر آنها

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 گل و گیاه آپارتمانی و 5 بیماری‌های قارچی متداول

گل و گیاه آپارتمانی پوسیدگی ریشه :

 

 

  در مورد پوسیدگی ریشه، قارچ های خاکزی از قبیل پیتیوم ، فوزاریوم و رایزوکتونیا سبب پوسیدگی ریشه می شوند . پوسیدگی ریشه  معمولا با شرایط بد رشد مانند محیط کشت سنگینی که یا هوا وارد آن نمی شود یا خروجی برای آب اضافی (زهکش) ندارد، همراه است . نشانه‌های اولیه عبارتند از کند شدن رشد و زردی و ریزش برگها که نشان می دهد ریشه ها قادر به جذب آب و مواد غذایی نیستند . در موارد شدید پژمردگی دائم رخ می دهد و گیاه می میرد . در بازبینی ریشه های مبتلا به پوسیدگی ، مشاهده خواهید کرد که ریشه ها قهوه ای رنگ و لهیده شده اند .

 

 

درمان شامل استفاده از قارچ کش هایی مانند متالاکسیل ، مانکوزب  ، بنومیل در خاک است . تعویض گلدان و انتقال گیاه به گلدانی با زهکش خوب نیز توصیه می شود . ضد عفونی خاک قبل از کاشت بعنوان پیشگیری تاکید می گردد .

 

 

پوسیدگی طوقه یا ساقه :

 

 

نشانه اصلی پوسیدگی طوقه ، تغییر رنگ ساقه به قهوه ای است  . پوسیدگی از حرکت آب در گیاه جلوگیری می کند و می تواند سبب پژمردگی و شکستن ناحیه ضعیف شده بشود . وقتی گیاه به این بیماری مبتلا شد ، چندان کاری برای درمان آن نمی توان انجام داد . توصیه بر این است که از بخش های آلوده نشده قلمه گرفته شده و برای ریشه دهی و تولید گیاه جدید سالم استفاده شوند .

 

 

سفیدک : ( سطحی یا حقیقی )

 

 

سفیدک بیماری قارچی هوازی است که لکه های سفید آردی در قسمت های مختلف گیاه شامل برگ ، ساقه و ... بوجود می آید . ابتدا رنگ لکه ها سفید ولی بعد از مدتی به سفید چرک تغییر رنگ می دهد . بافت برگ در زیر این پوشش سفید ، به رنگ زرد در می آید .

 

 

استفاده از قارچ کش هایی مانند دینوکاپ و بنومیل و سولفور توصیه می شود . همچنین با جلوگیری از پاشش آب بر روی برگها بویژه در گیاهان حساس به سفیدک از بروز آن می توان جلوگیری کرد .

 

 

زنگ :

 

 

زنگ بیماری قارچی هوازی است که از علائم بیماری ایجاد لکه های زرد روشن در سطح رویی برگ می باشد . در سطح زیرین برگ ، جوشهایی به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه که اندام زاد آوری قارچ می با شد بوجود می آید :

 

 

استفاده از قارچ کش هایی مانند تری فورین برای کنترل زنگها توصیه می شود .

 

 

لکه برگی :

 

 

 

برخی از قارچها ایجاد لکه روی برگ گیاهان می کنند . نشانه های بیماری بر حسب قارچ و میزبان متفاوت است ، اما به طور کلی لکه های کوچکی ظاهر می شود و به آهستگی بزرگ می شوند و باعث سوختگی و خشک شدن سطح پهنک برگ می شوند. حذف برگ های آلوده به محص مشاهده علائم ، انتشار این بیماری را کند یا متوقف می کند . استفاده از قارچ کش هایی مثل زینب و مانکوزب نیز توصیه می شود.

  • میلاد فیروزی
  • ۰
  • ۰

نگهداری گل برفی

 

 

در این مطلب قصد داریم گل و گیاه آپارتمانی را بیشتر بشناسیم. این گل بسیار مقاوم به سرما است. قادر به رشد در برف است. سایه پسند است قاد به رشد در زیر سایه درختان و داخل ساختمان  است.

 

 

گل و گیاه آپارتمانی

گلدهی

 

 

از اوایل اردیبهشت تا اواخر اردیبهشت ماه خواهد بود

 

 

تکثیر

 

 

تکثیر این گیاه از طریق ریزوم انجام میشود. ریزوم ها را از خاک در آورده و هرکدام که  را به یک یا دو جوانه تقسیم شود.

 

 

از هرس کردن گل‌های خود تا اواخر زمستان بپرهیزید.

 

 

آبیاری:

 

 

از آبیاری زیاد گلدان‌های خود اجتناب کنید این امر سبب پوسیده و از بین رفتن گیاه شما در بعضی موارد می‌شود. گل‌های خود را از جریانات سرد هوا محفوظ بدارید؛ آن‌ها را در ارتفاعات حیاط (مثلا روی دیوار) نگذارید. از کاشت، تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد دوری کنید. مراقب آبیاری گل‌های فضای داخل منزل نیز باشید. از آبیاری زیاد آن‌ها بپرهیزید.

 

 

مواظب گلدان‌های نزذیک بخاری باشید؛ هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری برای بعضی از گل‌های آپارتمانی خطرناک است

 

 

 علایم سرمازدگی:

 

 

 

اگر سرما شدت نداشته باشد فقط رشد گیاه متوقف می‏شود. اما در حالت‏های پیشرفته علایمی چون، قهوه ‏ای شدن حاشیه برگ‏ها و یا زردی کامل برگ‏ها را به دنبال دارد که در نهایت به مرگ گیاه می‏انجامد. افتادن غنچه ‏های گل نیز ممکن است به دلیل سرد شدن هوا و تغییرات ناگهانی درجه حرارت باشد. با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان بهتر است نیازهای حرارتی گیاهان خود را شناخته و آنها را در محل مناسب قرار دهیم.

 

 

گل و گیاه آپارتمانی

  • میلاد فیروزی
  • ۰
  • ۰

. در نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

تعویض هوای درون اتاق یا باز گذاشتن پنجره‌ها باعث می‌شود تا اکسیژن کافی و مورد نیاز به گیاه رسیده و ساقه گیاه قوی‌تر شده و در مقابل بیماری‌ها مقاومت بیشتری پیدا کند. نور نیز عامل دیگری است که در مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه نمود. نور مورد نیاز برای گل‌های آپارتمانی نور غیرمستقیم است. مورد دیگر در مراقبت از گیاهان آپارتمانی، آبیاری است که باید به درستی انجام شود. درجه حرارت و رطوبت هوا، مورد دیگری است که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه کرد. خاک و کود مناسب هم برای هر گلدان عامل مهم و ضروری در مراقبت از گیاهان آپارتمانی است.

 

2. در خانه‌هایی که نور به‌اندازه کافی برای پرورش گیاهان وجود ندارد چه باید کرد؟

می‌توانید به‌ جای نور خورشید از نور فلورسنت به‌عنوان منبع کمکی نور برای رشد گیاهان استفاده کنید. از لامپ‌هایی که از خود حرارت می‌دهند نظیر لامپ‌های مدادی برای گیاهان گل‌دار، و از مهتابی‌ها یا لامپ‌های گازی برای گیاهان بدون گل و یا برگ زینتی استفاده کنید.

 

3. برای استفاده از نور مصنوعی برای پرورش گیاهان آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بهترین وضعیت برای استفاده از نور مصنوعی در جایی است که نور طبیعی به‌ اندازه کافی وجود ندارد و باید از چند لامپ مهتابی آفتابی و سفید استفاده کرد. گیاهان باید به فاصله 24 سانتی‌متر در زیر مهتابی‌ها قرار بگیرند، به شرطی که لامپ‌ها حداقل 14 ساعت در روز روشن باشند. البته این تجویز برای مکان‌هایی است که نور غیرمستقیم به میزان بسیار کم به آنجا می‌رسد و فاقد نور کافی باشد.

 

4. اگر گیاه در ساعات گرم روز حالت پژمردگی بگیرد چه باید کرد؟

پژمردگی گیاه در ساعت گرم روز نشان‌دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد و باید گیاه را از پنجره دورتر قرار داد یا در اواسط روز پرده‌ها را کشید

 

5.  نور باید در چه شرایطی به گیاهان آپارتمانی بتابد؟

نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی و مخصوصاً برگ‌های تازه جوانه‌زده مضر است و نباید نور آفتاب مستقیماً از پشت شیشه پنجره به آن‌ها بتابد؛ بهتر است نور از پرده‌ کرکره نیمه‌باز و یا پرده توری عبور نموده و به گیاه بتابد.

 

6. چگونه متوجه شویم که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد؟

 پژمرده شدن گیاه در ساعات گرم روز و هم‌چنین زرد شدن برگ‌ها و سپس تغییر رنگ به قهوه‌ای علائمی است که نشان می‌دهد گیاه از نور زیاد رنج می‌برد.

 

7. برای آبیاری گیاهان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

میزان آب در هر آبیاری باید طوری باشد که آب اضافی از گلدان خارج شود تا مطمئن شوید که آب به تمام قسمت‌های گلدان و ریشه‌ها رسیده است. با این روش از باز بودن سوراخ زهکش گلدان اطمینان حاصل می‌شود. هم‌چنین باید از دادن آب سرد و کلردار به گیاهان خودداری نمود.

 

8. چرا باید آب جمع شده در زیرگلدانی را خالی نمود؟

زیرا مانع تنفس ریشه می‌شود و درنهایت موجب مرگ ریشه خواهد شد

 

9. بهترین زمان برای آب دادن به گیاهان آپارتمانی چه زمانی است؟

مناسب‌ترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گلدان رو به خشکی نهاده ولی هنوز کاملاً خشک نشده است. خاک 85 درصد از گیاهان آپارتمانی باید همیشه مرطوب باشد.

 

نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی

درجه حرارت محیط‌ زیست آنان معمولاً نباید از حدود 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد کمتر باشد. البته بعضی از گیاهان تا 10-12 درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر از آن را نیز تحمل می‌کنند ولی افسرده و کسل می‌شوند. درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابی خاصی برای گیاهان می‌شود.

  • میلاد فیروزی
  • ۰
  • ۰

گیاه آپارتمانی زیبای برگ بیدی

گل و گیاه آپارتمانی برگ بیدی

برگ بیدی خیلی رشد خوبی داره و فضای اطرافتون رو بسیار زیبا می‌کنه.

از گیاهانی که میشه در آب نگه داری کرد، برگ بیدی هست!

 

 

اتفاقا سریع هم ریشه دار میشه و برگ اضافه میکنه و از لبه ی شیشه آویزون میشه.

 

 

بعد از یک مدت که گیاهان در اب نگه داری میشن برای اینکه بتونن رشد خوبی داشته باشن و از بین نرن به مواد غذایی موجود در خاک احتیاج دارن.

 

 

موادی غذایی مثل، ازت و فسفر و پتاس و غیره که میتونید از فروشگاه های فروش بذر و سموم و کود کشاورزی تهیه کنید و به آب اضافه کنید.

 

 

روش نگهداری و تکثیر برگ بیدی

مراقبت:

 برگ بیدی به سایه تا نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

 

 

ازدیاد :

گل خود را می توانید از اوایل بهار با تقسیم ریشه و نهال تکثیر کنید و یا در فصل بهار و تابستان با کاشت چند ساقه در گلدان جدید به راحتی ازدیاد کنید.

 

 

چگونه قلمه هایِ این گیاه را رشد دهیم؟

 

 

 

راه برایِ تجدیدِ گیاه‌تان وجود دارد. اولین راه که مؤثر‌ترین راه نیز هست، این است که تعدادی قلمه از گیاه‌تان گرفته و انتهایشان را داخلِ یک گلدانِ پر از خاکِ تازه قرار دهید؛ خاک را به مدتِ چند هفته مرطوب نگه دارید. خواهید دید که گیاه‌تان نشانه‌های رشد را ظاهر می‌سازد. همیشه اطمینان حاصل کنید که خاکِ گیاه‌تان استفاده نشده و تازه است. زیرا نمکی که در خاک‌های کهنه و قدیمی شکل می‌گیرد برای این گیاهِ آپارتمانی مضر و سمی است
همچنین ساقه‌های دراز شده گیاه دوست دارند که در آب ریشه کنند. پس  قلمه‌ها از این ساقه‌های دراز را گرفته و داخلِ یک لیوان آب قرار دهید. سپس آن‌ها را مقابل یک پنجره رو به آفتاب قرار دهید؛ در عرض زمان کمی خواهید دید که قلمه‌هایتان ریشه کرده‌اند

راه دیگر تماس ساقه‌ها با خاک مرطوب است، اطمینان حاصل کنید که ساقه‌تان در تماس با خاک قرار گرفته است، این ساقه در محل برخورد با خاک ریشه خواهد کرد و در آن محل گیاه برگ بیدی جدید شروع به رشد خواهد کرد.

 

گل آپارتمانی برگ بیدی

منبع: گل و گیاه آپارتمانی

  • میلاد فیروزی
  • ۰
  • ۰

 

در مورد گل آپارتمانی بگونیا هیمالیس چه می‌دانید؟

گیاهی گلدار و زیبا که گل های آن به رنگ های قرمز و صورتی و زرد و نارنجی و... است. معمولا به دلیل نگهداری ناصحیح گیاهی یک ساله محسوب میشه. اما اگه کمی حوصله کنید و شرایط رو براش مهیا کنید می‌تونید چندین سال از زیباییش لذت ببرید.

 

 

بگونبا گل آپارتمانی

بگونبا گل آپارتمانی

مواردی که برای نگهداری از بگونیا بدانید

نور:

 

 

به نور غیر مستقیم و زیاد احتیاج داره، نزدیک پنجره‌ی جنوبی بهترین گزینه برای قراردهی این گیاهه.

 

 

دما:

 

 

به دمای حدود 24درجه در روز و 16 درجه در شب احتیاج داره. این اختلاف دمایی باعث عمر بیشتر گل‌ها و شادابیش میشه.

 

 

آبیاری:

 

 

بین دو آبیاری بسته به دمای اتاق اجازه بدید سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری کنید. آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و پوسیدگی میشه.

 

 

بگونیا به رطوبت زیاد احتیاج داره، زیر گلدان یک ظرف از آب و قلوه سنگ قرار بدید(طوریکه گلدان روی سنگ قرار بگیره و با آب در تماس نباشه). چون گیاه گلداره، برای تشویقش به گلدهی بیشتر هر دو تا سه هفته یک بار با کود کریستالون صورتی تغذیهش کنید. چون بگونیا هیمالیس به پوسیدگی و قارچ حساسه باید خاکی انتخاب بشه که زهکش مناسبی داشته باشه مثل ترکیب پیت ماس و پرلیت.

 

 

تعویض گلدان:

 

 

هر سال نیازی به تعویض گلدون نیست چون نباید گلدونش از خودش خیلی بزرگتر باشه.

 

 

تکثیر:

 

 

برای تکثیر کافیه قلمه این گیاه رو از ساقه مناسب انتخاب کنید و دارای حداقل دو برگ باشه

 

 

این قلمه رو به مدت یک یا دو هفته در آب قرار بدید. بعد از نمایان شدن ریشه ها به بستر پیت ماس منتقل کنید.

 

 

در مورد گلدهی همونطور که گفته شد گیاه روز کوتاهیه و بعد از پایان گلدهی وارد فصل استراحت میشه و در این موقع آبیاری باید کمی کاهش پیدا کنه و حدود 12-14ساعت به شب نیاز داره

 

 

یعنی از ساعت 7غروب تا 7صبح بعد در جای تاریک قرار بگیره تا به گلدهی تحریک بشه(البته این کار برای فصل بهار و تابستانه)

منبع: گل و گیاه آپارتمانی

 

 

  • میلاد فیروزی
  • ۰
  • ۰

 

گل آپارتمانی زاموفیلیا مناسب رستوران ها، ادارات . منازل

زاموفیلیا(Zamioculcas zamiifolia) از جمله گل و گیاه آپارتمانی گلدار ، کند رشد و  بسیار مقاوم می باشد. بومی مناطق شرقی و جنوبی  آفریقاست. که به ارتفاع ۴۵-۶۰ سانتیمتر می رسد این گیاه دارای ریزوم های آبدار می باشد. این گیاه بطور معمول همیشه سبز می باشد ولی در طی خشکی خزان می کند. برگ ها با طول ۴۰-۶۰ سانتیمتر دارای ۶-۸ برگچه به طول ۷-۱۵ سانتیمتر می باشد. گلهایی که در نور کم در این گیاه ایجاد می شود شامل اسپات های به رنگ هایی از زرد تا قهروه ای و نقره ای رنگ می باشد گلدهی معمولا از اواسط تابستان تا اوایل پاییز اتفاق می افتد. همه اجزای این گیاه سمی است و نباید جویده شود این گیاه دارای اکسالات کلسیم می باشد که می تواند موجب حساسیت های پوستی شود.  چنانچه دمای محیط بیرون کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد نباشد می توان در فضای بیرون از آن استفاده نمود. نام دیگر این گیاه، گیاه زی زی می باشد.

 

 

 

نیازها و روش مراقبت از زاموفیلیا:

دما:

بهترین دما برای این گیاه مقاوم ۲۲در شب الی ۳۰ درجه در روز میباشد در صورت گرم شدن بیشتر باید با اسپری برگ‌ها را آبپاشی کنید.

 

 

آبیاری:

تنها دشمن این گل آبیاری زیاد می‌باشد زیرا این گیاه در ریشه های خود که به صورت ساقه زیرزمینی است آب جمع میکند و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ان می شود. به طور کل هروقت خاک این گل کاملا خشک شد گیاه را دوباره سیرآب کنید در زمستان هم که هفته ای یکبار آب ندهید. آبیاری بیش از اندازه موجب زردی برگ‌های این گیاه می شود.

 

 

نور:

این گل برای رشد مطلوب و شرایط ایده آل به جای روشن با نور غیرمستقیم نیاز دارد ولی در مکان های تاریک تر هم قادر به زنده ماندن و ادامه ی زندگی هست.باید مواظب باشید که اشعه آفتاب به برگ گیاه نخورد زیرا باعث سوختن آن می شود.

 

 

 

خاک:

 به خاکی سبک با زهکشی عالی نیاز دارد مثلاً خاک کاکتوس گزینه‌ی مناسبی برای این گل است.

 

 

تغذیه:

 

 

 در کل به تغذیه آن چنانی نیازی نیست ولی برای محض اطمینان سالی ۲ بار با کود مایع آن را تغذیه کنید کافی می‌باشد.

 

 

تکثیر:

 

 

 تکثیر این گل کند رشد با قلمه برگ و تقسیم ریزوم امکان پذیر است، ولی باید چند ماهی برای رشد آن صبر کنید شاید یکی از دلیل های  گران قیمت بودن آن همین موضوع باشد.

 

 

آفت و بیماری:

 

 

تقریباً آفتی ندارد ولی پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد مهمترین بیماری آن است.

 

 

هرس:

 برگ های زرد شده و سوخته را بچینید و ساقه را در صورت پوسیدگی با چاقو از ته بچینید.

 

 

تعویض گلدان :

 قانون کلی گیاهان میگوید که هرچه گلدان تنگ تر شود رشد گیاه بیشتر خواهد بود مادامی که ریشه ها از ته گلدان بیرون بزند. اگر گلدان گیاه را بزرگ کنید رشدش به تأخیر می افتد زیرا وقت گل صرف پر کردن ریشه می شود و مدتی رشد شاخه ها به تأخیر می افتد و لی در صورت بیرون زدن ریشه ها با یک سایز بزرگ تر در بهار تعویض کنید.

 

 

گل آپارتمانی زاموفیلیا

 به ندرت در خانه گل می دهد ولی به طور کلی اگر شرایط مناسب باشد در تابستان گل‌هایی شبیه دیگر گل‌های خانواده ی آراسه به نام اسپادیکس می‌دهد.

 

 

 

 

 

  • میلاد فیروزی
  • ۰
  • ۰

قلمه زدن شمعدانی

اگر گل و گیاه آپارتمانی شمعدانی را به حال خودرها کنیم یک ساقه اصلی می دهد و وقتی این ساقه رشد کافی کرد ، که اغلب گل هم ندارد ، شاخه های اطراف بیرون می آیند .

 

 

شروع رشد شمعدانی در بهار و توقف در رشد و تولید گل آن در اواسط تابستان است .

 

 

در این زمان می توان گیاه را سرزنی کرد و از آن قلمه گرفت

 

 

بهترین زمان برای قلمه گرفتن ، معمولا در آخر مرداد و اوائل شهریور می باشد که گیاه مادری از قدرت و قوت کاملی برخوردار است .

 

 

قلمه هائی که گرفته میشود در آخر مهرماه دارای ریشه کامل می باشند.

 

 

قلمه ها به طول 10 سانتیمتر از بخش بالایی بوته در قسمت زیر گره ساقه تهیه می شوند.

 

 

سپس برگ های پایینی و جوانه های گل جدا شده و بخش پایینی قلمه در هورمون ریشه زایی وارد کرده و در گلدانی کوچک محتوی پیت و ماسه به نسبت مساوی کشت می شوند. سپس گلدان ها در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار داده می شود.

آبیاری به تدریج صورت گرفته تا اینکه شاخه های جدید بر روی گیاه ظاهر شوند.

 

 

در این صورت میزان آبیاری افزایش می یابد .

 

 

گل آپارتمانی

پس از گذشت یک ماه بوته ها در برابر نور مستقیم خورشید قرار می گیرند.

 

 

در زمانیکه ریشه ها درون گلدان افزایش حجم پیدا کرد بایستی بوته ها به خاک استاندارد منتقل شوند .

 

 

از مخلوط خاک باغچه +خاکبرگ و شن و نیز مقداری کود دامی پوسیده می‌توان استفاده کرد .

 

 

 

در زمستان نیازی به کود‌پاشی شمعدانی نیست اما در سایر فصول، محلول پاشی هر ماه با کود کامل و با غلظت کم مناسب است.

 

 

  • میلاد فیروزی